* Zapraszam do Fotosklepiku w nowej wersji:
a tam: integracja z InPostem i Przelewy24
*
Moja cyfrówka i ja - Włodzimierz Barchacz, Justyna Komar
Konsultacja merytoryczna: dr inż. Marek Sutkowski, Instytut Mikroelektroniki i Optoelektroniki Politechniki Warszawskiej, Zakład Przetwarzania Obrazu.
„Moja cyfrówka i ja” zajmuje się fotografią w dwóch aspektach:
technicznym i artystycznym. Już sam tytuł informuje, że zadaniem książki nie jest opisanie dostępnego sprzętu, ale raczej relacji między aparatem fotograficznym a jego użytkownikiem. Pomaga w wybraniu aparatu i
posługiwaniu się nim, ale także zajmuje się estetyczną stroną fotografii –
uczy podstaw kompozycji, wyrabia smak artystyczny. Motto intryguje: „Okazuje
się, że dobry aparat sam z siebie dobrych zdjęć robić nie potrafi.
Powinien być jeszcze do niego doczepiony, w miarę sprawny i
doświadczony fotograf”. I sprawia, że zaglądamy do tej książki zastanawiając się, co też Autorzy chcieli nam przekazać… Tu możesz pobrać obszerne fragmenty tej książki Książki, wydawane przez Polskie Wydawnictwo Fotograficzne odbiegają na plus od innych, znajdujących się na polskim rynku. Przede wszystkim nie są to pozycje wypuszczane w tempie karabinu maszynowego, bez dbałości o treść, ale charakteryzują się szczególną troską o Czytelnika, przejawiającą się solidnością podanej wiedzy. Nie są to też automatyczne tłumaczenia angielskojęzycznych autorów, lecz zawierają doświadczenia najlepszych, polskich fotografów. Ta książka składa się z dwóch, podstawowych części: tekstowej i zdjęciowej. Napisana
jest przystępnym, charakterystycznym dla autora językiem, zrozumiałym dla fotoamatora;
zawiera też sporą dozę humoru, jak to zwykle w książkach Barchacza bywa. Część
tekstowa, zawierająca 144 strony, napisana jest przez Włodzimierza
Barchacza. Zawiera cenne informacje, dotyczące cyfrowych aparatów
fotograficznych, ich specyfiki, a także wskazuje, jakie ich cechy są
naprawdę ważne i jak nie dać się omamić przy zakupie. Autor
prowadzi czytelnika przez gąszcz zagadnień z zakresu fotografii
cyfrowej, objaśniając przystępnie, jak zdefiniować własne potrzeby i
jak na ich podstawie wybrać najwłaściwszy aparat fotograficzny.
Wyjaśnia, że najważniejszą cechą aparatu jest to, żeby… nie
przeszkadzał w fotografowaniu! Oprócz powszechnie znanych pojęć, jak
np. wielkość i rozdzielczość matrycy czy tryby ustawiania ostrości,
opisuje tak istotne, a niedoceniane, jak np. bokeh czy… moduł
fotografujący. Omawia sprzęt i akcesoria, a nawet wpływ pozycji
fotografującego na jakość zdjęcia. Dużo miejsca poświęca filtrom i
sensowności ich stosowania, przede wszystkim UV i Sky. Rozwiewa mit o
wpływie ogniskowej na głębię ostrości. Opisuje wady i zalety kompaktów,
hybryd i lustrzanek czy optyki stało- i zmiennoogniskowej, wybór jednak
pozostawia czytelnikowi. Uparcie tłumaczy, że warto wykonywać odbitki;
że prezentacja na ekranie monitora jest tylko półśrodkiem. Nie
ogranicza się jednak do techniki – to tylko trzecia część książki.
Jeszcze więcej miejsca poświęca kompozycji i estetyce obrazu oraz
tematom fotograficznym. Wyjaśnia regułę „złotego podziału” (wreszcie
prawidłowe proporcje!) oraz zasady kompozycji barwnej. Szczegółowo
omawia kilkanaście tematów fotograficznych, w tym swój ukochany
reportaż i związaną z nim street photography, poruszając przy okazji
zagadnienia ochrony wizerunku i publikacji. Dokładnie opisuje też
zasady zachowania się w trakcie fotografowania ślubów czy chrztów. Cały
rozdział poświęcony jest wykonywaniu odbitek oraz prezentacji zdjęć – w
internecie, ale przede wszystkim na żywo! Zacytujmy Autora: „Tak,
dobra odbitka to jednak inna jakość, by nie zaryzykować użycia słów:
inny wymiar… Ja wiem, że o zdjęcie dziś bardzo łatwo i jest ono
pozornie bardzo tanie, więc – przepraszam, jeślim kogoś uraził! –
oportunistom i leniuchom wystarczy bezrozumne pstrykanie oraz chowanie
swej produkcji na krążkach. Jednakże taka postawa i takie działania nie
będą udziałem nas, czytelników tej książki! No, taki jest mój serdeczny
postulat, moja prośba i… żądanie!” Znajdziemy
tu porady dotyczące formatów zapisu zdjęć (RAW czy JPEG) czy dokładne
przeliczenie wymiarów w centymetrach na piksele, ale też omówienie
przygotowania zdjęć do prezentacji na żywo – passe-partout, ramy,
antyramy…
Część
zdjęciowa składa się ze 113 kolorowych i czarno-białych zdjęć (na 96
stronach) wykonanych przez 53 autorów, opatrzonych analizą, dokonaną
przez Justynę Komar. Autorka, spośród tysięcy zdjęć, dokonała wyboru
kilkuset, które są charakterystyczne dla danego zagadnienia – np.
perspektywy czy głębi ostrości oraz ilustrujące typowe tematy
fotograficzne – architektura, krajobraz, dzieci, akt itd. Najlepsze z
nich zostały opisane i opublikowane. Na ich przykładzie, Autorka uczy,
jak patrzeć, żeby widzieć, jakie znaczenie ma kompozycja, co w zdjęciu
jest ważne i w jaki sposób zdjęcia oddziałują na widza.
Podsumowując
– nie jest to książka do przejrzenia i postawienia na półkę, ale do
codziennego stosowania. Nie znajdziecie w niej nic nie znaczących
„porad” typu „kup lustrzankę z zoomem, wyceluj i naciśnij”. Książka ta
nie narzuca jedynie słusznych prawd, ale pokazuje możliwości, zalety i
wady, opisuje różnice, a wybór pozostawia czytelnikowi.
Zapraszam także do grupy Polskie Wydawnictwo Fotograficzne na Facebooku, gdzie będą publikowane bieżące informacje:
Polskie Wydawnictwo Fotograficzne Format: B5 Ilość stron: - część tekstowa: 144 - część zdjęciowa: 96 ISBN: 978-83-924694-2-1
Patronat medialny:

Spis treści:Wstępu nie ma, bo i po co?
Część I: Cyfry „cyfr” czyli nie dajmy się omamić
Rozdział 1 Wybieramy cyfrę Czym właściwie jest aparat cyfrowy? Na co zwracać uwagę przy zakupie? Kompakty cyfrowe Cyfrówki hybrydowe Cyfrowe lustrzanki jednoobiektywowe Pozostałe urządzenia fotografujące Obiektyw Bokeh Rozdzielczość matrycy Wielkość matrycy Czułość Tryby pomiaru światła Histogram Tryb zapisu zdjęć Wyświetlacz LCD Tryby ustawiania ostrości Priorytet migawki i priorytet przysłony Stabilizacja obrazu Ręczny zoom Opóźnienie migawki, czyli Lag Time Czas zapisu na karcie pamięci Zdjęcia seryjne Autobracketing Zasilanie Małe rzeczy, a cieszą Konstrukcja Ergonomia Moduł fotografujący Aha, jeszcze jedna uwaga I raz jeszcze, na spokojnie Rozdział 2 Nieco o osprzęcie i akcesoriach
Głębia ostrości Obiektywy standardowe Obiektywy szerokokątne Rybie oko Długa ogniskowa czyli teleobiektywy Obiektywy ze zmienną ogniskową (zoomy) Dwa słowa generalnie o jakości obiektywów Nasadki i konwertery Karty pamięci Osłona przeciwsłoneczna Filtry Światłomierz Lampa błyskowa (flesz) Statyw Wężyk spustowy lub pilot Torba i plecak fotograficzny Część II: Dorwałem cyfrę… i co dalej?
Rozdział 3 Kompozycja i estetyka obrazu fotograficznego Reguła złotego podziału Inne, ważne elementy kompozycji Nieco o kompozycji barwnej Życie, życie! Rozdział 4 Tematy fotograficzne
Jaki aparat do zdjęć reportażowych? Fotografia uliczna – street photography Rodzina, ach rodzina… Jak zachowywać się w trakcie ślubu, chrzcin etc. Pamiątkowe zdjęcie grupy Portrety, portrety… Akt, pornografia, fotografia erotyczna? Pejzaż, przyroda i fotografia ojczysta Wschody i zachody Niebo Miasto Przyroda Cuda w zasięgu ręki – martwa natura i makro Architektura – nie tylko zabytkowa! Rozdział 5 Odbitki!!!
Formaty zapisu zdjęć Rozdzielczość wydruku Formaty zdjęć Zdjęcia w komputerze i w Internecie A więc jeszcze o passe-partout, ramach, antyramach Dwa słowa na koniec Część III: Masz świetny aparat. A teraz pokaż mi swoje zdjęcia!
|